Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Adama Mickiewicza w Mazańcowicach

Integracja Sensoryczna

          Integracja sensoryczna to złożony proces polegający na organizacji bodźców tak, aby mózg prawidłowo mógł przeanalizować zaistniałą syuację i odpowiednio na nią zareagować. Każdy człowiek odbiera otaczający wokół świat za pomocą zmysłów. Mówią nam one o tym: co znajduje się w odległości (wzrok, słuch); co znajduje się na ciele (dotyk); co wnika w nasze ciało (powonienie, smak); jak i gdzie nasze ciało się porusza (zmysły przedsionkowe i proprioceptywne); oraz o tym, co dzieje sie wewnątrz naszego ciała (wisceroreceptory). Jeśli któryś ze zmysłów działa nieprawidłowo, konsekwencją jest uciążliwe funkcjonowanie w codziennym życiu. Dlatego też, terapia integracji sensorycznej polega na połączeniu i wzmocnieniu wszystkich zmysłów dziecka, za pomocą aktywnej zabawy, rozwijającej jego umiejętności tak, aby czuło i postrzegało siebie jako osobę wyjątkową. Finalnie, działania terapeutyczne stają się wspaniałym narzędziem prowadzącym do harmonijnego rozwoju dziecka.
          Pierwszym etapem pracy terapeuty jest odpowiednie zdiagnozowanie zaburzeń integracji sensorycznej dziecka. W przypadku zdiagnozowania zaburzeń SI mamy ogromną szansę na wyrównanie umiejętności dziecka nawet z najzdolniejszymi jego rówieśnikami. Kolejnym etapem pracy jest zaprogramowanie odpowiedniej "diety sensorycznej" (ćwiczeń). Wczesna diagnoza oraz rozpoczęta terapia pozwoli uniknąć ewentualnych problemów związanych z codzienną egzystencją dziecka, niską samooceną oraz edukacją szkolną (brakiem odpowiedniej koncentracji, problemami z pisaniem, czytaniem, liczeniem oraz koordynacją ruchową).

Terapeuta Integracji Sensorycznej

mgr Ewelina Pietraszko